Saturday, January 24, 2015

Spøkelsene i sosiale medier



Bruk av sosiale medier har bare økt de rundt 15 årene de har vert i bruk.
På MySpace og Twitter har man kanskje ikke kjent de man blir venn med privat, men kan likevel knytte nære bånd. På Facebook, som nesten alle bruker, har man store deler av sitt sosiale nettverk.

I løpet av disse årene har jeg opplevd flere dødsfall.

Gjenferdene deres blir igjen.
De forsvinner ikke heller, ingen kommer seg inn på deres passord.

Noen ganger får man opp vedkommende, for eksempel på datoen for dennes fødselsdag. Bekjente legger igjen meldinger der de gratulerer den døde med dagen. Det svir i hjertet at noen ikke har fått med seg sin venn sin død. Andre sender meldinger til den døde om at de er sårt savnet. Mange jeg har blitt kjent med gjennom sosiale medier som MySpace og twitter vet jeg ikke om de lever eller er døde.

Det er ulike syn på en slik overgang. Den døde går til dødsriket, mener de fleste trosretninger og livssyn. Noen tror at sjelen kan bli hengende igjen. I mange religioner er det en synd å ikke la den døde få hvile. I andre tar de kontakt med den døde ved behov, maner fram den dødes ånd. Andre har ingen formeninger om den dødes sjel.

For egen del har jeg vansker med å ha avdøde hengende igjen på facebook. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg. Jeg har sletta noen. Andre er jeg ikke klar for å gi slipp på. Der ligger livet deres... i bilder, ferier, fødselsdager, meningsytringer, vitser, sorger og gleder. Ansiktet smiler mot deg.

En av de største sorgene til de som blir skikkelig gamle, er at så mange dør fra de. De sitter igjen med minner om folk de har kjent og vært glad i. De finner glede i å bla i gamle album, lese gamle brev.
Skal man gå videre og gi slipp, eller skal man bla gjennom vennelisten og få et stikk i hjertet for hvert navn man har mistet...




No comments:

Post a Comment